طراحی و توسعه توسط ITCenter7
درباره دفتر کارآفرینی
جهت مطالعه هر مطلب، روی عنوان آن کلیک کنید.
برنامه راهبردی دفتر کارآفرینی
مقدمه:
يكي از مؤلفه‌هاي مهم و اصلي كشورهاي در حال توسعه و بطور خاص كشور ما حركت از اقتصاد مبتني بر منابع زيرزميني به سمت اقتصاد دانش بنيان، با مؤلفه كارآفريني و كارآفرينان است. معمولاً منشا تحولات بزرگ در توسعه اقتصاد دانش بنيان، توسعه كارآفريني و وجود افراد خلاق، نوآور و مبتكر در عرصه اقتصادي كشورهاست. در اين حركت بنيادي در دنيا دانشگاهها نقش ويژه‌اي ايفا نموده‌اند. در كشور ما نيز با هدف توسعه كارآفريني و شناسائي و حمايت از نيروي خلاق و كارآفرين، مراكزآفريني شكل گرفت. دفتر کارآفرینی مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 34 تهران با هدف توسعه كارآفريني و تلاش در جهت حركت به سوي مرکز كارآفرين كار خود را آغاز و در اين راستا به فعاليت خود مشغول است. از آنجا كه ادامه فعاليت هر سازمان يا نهاد نيازمند برنامه‌ريزي و تدوين چشم‌انداز، برنامه كوتاه مدت و بلند مدت است، دفتر کارآفرینی مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 34 تهران اهداف و برنامه‌هاي خود را در قالب مجموعه‌اي تدوين نموده است. در اين مجموعه تلاش شده است برنامه‌ها و سياستهاي آموزشي، پژوهشي و ترويجي مركز بيان گردد.

چشم انداز (آرمان) دفترکارآفرینی :
دفتر کارآفرینی مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 34 تهران مصمم است با برخورداري از تجربه و توان علمي مدرسان و پتانسيل دانشجوئي، ساختار منعطف و فناوري كارآمد، يكي از مراكز سرآمد در منطقه در زمينه آموزش، ترويج و مشاوره كارآفريني باشد، به گونه‌اي كه دانش آموختگان این مرکز آموزش كارآفرين بوده و در جهت توسعه فن‌آفريني و اقتصاد دانش بنيان گام برداند.

ارزش‌هاي بنيادي دفتر کارآفرینی:
دفتر كارآفريني همواره ارزش‌هاي بنيادي زير را سرلوحه كار خود قرار مي‌دهد:
- ايده پردازي عملگرا
- ارزش افزايي
- خلاقيت
- مشاركت گرايي
- كار بين رشته‌اي
- پشتكاركاري
- رقابت پذيري

رسالت (مأموريت):
دفتر کارآفرینی مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 34 تهران به منظور انجام مأموريت‌هاي زير ايجاد شده است:
- تلاش در جهت دهي مرکز آموزش به پرورش دانش آموختگاني خلاق، نوآور، پايبند به اصول اخلاقي و پذيراي مسئوليت اجتماعي جهت ايجاد و راه‌اندازي كسب و كار، تحصيل درآمد و سرمايه گذاري توسعه كسب و كار
- ترويج و اشاعه تفكر و روحيه كارآفريني در بين جامعه دانشگاهيان ( اساتيد، دانشجويان، مديران، مشاوران، كارشناسان، و كاركنان بخش های مختلف واحد آموزش)
- انجام تعاملات محيطي با ساير مراكز، مؤسسات تحقيقاتي، دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها، نهادها، بنگاه‌ها و سازمانهاي كارآفرين در سطح ملي و فرا ملي در جهت ترويج كارآفريني
- انجام مشاوره‌هاي راهبردي مديريتي در زمينه‌ ايجاد كسب و كار جديد، توسعه كسب و كارهاي كوچك در سطح مرکز آموزش

هدفهاي بلند مدت دفتر كارآفريني:
- تلاش در ترويج كارآفريني به عنوان يك فلسفه زندگي در مرکز آموزش، دانشجويان، اساتيد در مدت ده‌سال آينده
- تلاش در توانمند سازي دانشجويان مرکز آموزش از طريق ايجاد انگيزه، ارتقاء دانش، مهارت‌ها و نگرش‌هاي كارآفرينانه
- مشاوره امور كارآفريني در قلمرو مرکز آموزش
- ترويج و گسترش فرهنگ، دانش و مهارت كارآفريني
- تلاش در تغيير و بازآفريني در ابعاد و اركان مرکز آموزش شامل: ساختارها، فرآيندها، فرهنگ، فناوري و ....
- تلاش در نهادينه سازي روح و تفكر كارآفريني در ابعاد مختلف پژوهشي، آموزشي، فرهنگي مرکز آموزش از طريق شناخت مؤلفه‌هاي دانشگاه كارآفرين در هر كدام از ابعاد مختلف

هدف‌هاي فرعي دفتر كارآفريني:
- عرضه خدمات كارآفريني به اساتيد، دانشجويان، مديران،كاركنان و نهادهاي مرتبط با دفتر كارآفريني
- معرفي كارآفرينان برتر
- برگزاري جشنواره، نمايشگاه، مسابقه، سمپوزيوم و سمينار كارآفريني

ارائه خدمات مشاوره كارآفريني به اشخاص حقيقي و حقوقي:
- فراهم نمودن ارتباط بين تيم‌هاي كارآفرين مرکز آموزش و بنگاههاي فناور دانش بنيان جهت ايجاد انگيزه‌هاي لازم فن‌آفريني در دانشجویان و اساتید

نقاط قوت دفتر كارآفريني مرکز آموزش براي دستيابي به هدف هاي بلند مدت:
- حسن‌ظن و همكاري هيات رئيسه مرکز آموزش با دفتر كارآفريني و پشتيباني لازم در اجراي امور
- توان برقراري ارتباط مطلوب با بخشهاي مختلف مرکز آموزش توسط مديريت مركز
- در اختيار داشتن رسانه‌هاي ارتباطي (نشريه، سايت) براي جذب و آشناسازي دانشجويان با دفتر كارآفريني
- وجود نگرش مثبت و استراتژيك مديريت مركز نسبت به برنامه‌هاي نوآوري و تفويض اختيار
- در اختيار داشتن امكانات و تجهيزات مناسب براي انجام امور (نظير كامپيوتر....)
- وجود شوراي كارآفريني مرکز آموزش و همكاري آن در سياستگزاري برنامه‌هاي اجرائي مركز
- همكاري مدرسان آشنا با كارآفريني با دفتر

نقاط ضعف دفتر كارآفريني مرکز آموزش براي دستيابي به هدف‌هاي بلند مدت:
- كمبود منابع مالي براي اجراي امور جاري مركز ( آموزشي و پژوهشي و ترويجي) و برنامه‌هاي توسعه كارآفريني
- كمبود نيروي انساني در زمينه كاري
- كمبود اعضاي متخصص در زمينه كارآفريني در دفتر

فرصت‌هاي دفتر كارآفريني مرکز آموزش براي دستيابي به هدف‌هاي بلند مدت:
- امكان بهره‌برداري از جايگاه و تأثير گذاري مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 34 به عنوان يكی از مراکز برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی
- حمايت موثر مديريت عالي مرکز آموزش از فعاليت‌هاي دفتر كارآفريني
- امكان استفاده مركز از امكانات سخت افزاري ؛ نرم افزاري مرکز آموزش
- حمايت دولت از فعاليت‌هاي كارآفريني و توسعه آن
- بالا بودن نرخ بيكاري در سطح كشور
- وجود استعدادهاي نهفته بسيار در دانشجويان براي توسعه كارآفريني در مرکز آموزش
- نياز جامعه و استقبال صاحبان كسب و كار از كارآفريني به دليل نياز به دستيابي به مزيت رقابتي
- وجود فرصت‌هاي پنهان كارآفريني در جامعه

تهديدهاي دفتر كارآفريني مرکز آموزش براي دستيابي به هدف‌هاي بلند مدت:
- نبود فضاي مناسب توسعه كارآفريني در كشور
- وجود تشريفات زايد و دست و پاگير اداري در مرکز آموزش
- مقاومت اساتيد با سابقه و برجسته علمي مرکز آموزش در برابر توسعه كارآفريني و پافشاري با پارادايم مرکز آموزش گرا و پژوهش محور
- بي‌توجهي به نيازهاي جامعه و عدم پويايي مرکز آموزش (عدم وجود يك نظام براي تدوين سياست‌هاي آموزشی بر اساس آن نيازها)
- عدم آشنايي اساتید با مقوله كارآفريني و توسعه آن در مرکز آموزش
- نبود سرمايه‌گذار و فرهنگ سرمايه‌گذاري بر روي ايده‌هاي نو در جهت تكميل چرخه ايده به محصول
- عدم برنامه ريزي مناسب آموزشي و پژوهشي مرکز در ايجاد انگيزه بين دانشجويان در جهت انجام فعاليت‌هاي كارآفرينانه

استراتژي اصلي دفتر كارآفريني مرکز آموزش:
- توانمندي سازي و تقويت همكاري، هماهنگي و هم افزايي فعالان توسعه كارآفريني

استراتژيهاي فرعي (پشتيبان):

- توسعه قابليت‌هاي كارآفريني در دانشجويان
- ترويج كارآفريني دانشگاهي
- تلاش در جهت دهي برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي مرکز آموزش در جهت دانشگاه كارآفرين
- توانمندسازي منابع انساني مركز
- عرضه خدمات كارآفريني براي تأمين مالي توسعه مركز
- حضور فعال در شبكه اطلاع رساني ملي و جهاني

هدف‌هاي ميان مدت:
- آشنا ساختن همه دانشجويان با مفاهيم كارآفريني
- ايجاد نگرش، دانش و مهارت‌هاي كارآفرينانه در ده درصد فارغ التحصيلان مرکز آموزش
- توانمندسازي دانشجويان بگونه‌اي كه در پايان برنامه و حداقل ده درصد آنها اقدام به ايجاد كسب و كار جديد نمايند.
- انطباق فرآيندها و ساختارهاي مرکز آموزش با كارآفريني
- آشنا ساختن همه مدرسان مرکز آموزش با موضوع كارآفريني و جلب توجه آنان به مفاهيم ايده‌پردازي در تدريس و تقريب فرآيندهاي آموزشي و پژوهشي با مفاهيم كارآفريني
- عرضه آموزش‌هاي كارآفريني به طور مجازي
- آشنا ساختن همه مديران اجرايي مرکز آموزش با مفاهيم كارآفريني و دانشگاه كارآفرين

برنامه‌هاي عملياتي براي تحقق هدف‌هاي برنامه پنج‌ساله:
اين برنامه‌ها در حوزه‌هاي زير ارائه مي‌شوند:
- آموزش
- پژوهش
- مشاوره
- ترويج
در ادامه شرح هر فعاليت و هدف‌هاي عملياتي ساليانه خواهد آمد.

برنامه ‌هاي عملياتي آموزش:
- برگزاري كلاس‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي عمومي ويژه دانشجويان
- برگزاري كارگاه‌هاي آموزش حرفه‌اي و تخصصي كارآفريني ويژه دانشجويان
- برگزاري كارگاه آموزشي كارآفريني و آموزش اثر بخش- ويژه مدرسان جديد
- برگزاري دوره آموزشي ترويج كارآفريني در مرکز آموزش ويژه مديران اجرايي دفترکارآفرینی
- برگزاري سمينار آموزشي براي دانشجويان با هدف معرفي كارآفريني
- ايجاد انگيزه براي ارتباط مستمر با دفترکارآفرینی از بدو ورود به مرکز آموزش
دانشجويان در حال تحصيل:
- برگزاري دوره‌ها و كارگاه‌هاي ذيل براي دانشجويان
- آموزش تدوين Business Plan
- كارگاه خلاقيت
- مباني كارآفريني
- فرصت و ايده يابي در كارآفريني
- آموزش مهارت‌هاي كارآفريني
- بازاريابي و شناخت بازار
- مديريت كسب و كارهاي مخاطره آميز
- كارآفريني الكترونيكي
- مسائل حقوقي شركت‌ها و حقوق مالكيت فكري
- عرضه منابع آموزش كارآفريني از جمله انتشار جزوه، كتاب و CD آموزشي
- ارايه آموزش‌هاي مجازي
- طراحي و اجراي دوره‌هاي آموزشي ايجاد تحول در مراکز آموزشی با جهت‌گيري كارآفريني
- مطالعه و بررسي پيرامون textbook هاي كارآفريني كه در دانشگاه‌هاي معروف دنيا و مراكز كارآفريني تدريس مي‌شوند و خريداري آنها براي مركز
- همكاري با مدرسين درس كارآفريني در مرکز آموزش در جهت افزايش محتواي درس

برنامه‌هاي عملياتي مشاوره:
هدف مركز آن است كه در بخش مشاوره، به علاقمندان شروع يك فعاليت كارآفريني و فعالان فرآيندهاي كارآفرينانه، مشاوره علمي- تخصصي در زمينه هاي مختلف ارائه نمايد كه مهمترين آنها عبارتند از:
- تشخيص فرصت‌هاي كارآفريني
- تهيه و تدوين طرح كسب و كار
- برنامه ريزي كسب و كار
- ارزيابي ايده‌هاي كارآفريني
- سازماندهي كارآفرينانه
- خودارزيابي و قابليت سازي كارآفريني

برنامه‌هاي عملياتي ترويج:
- معرفي مركز كارآفريني و فعاليتهاي آن در مراسم سالانه شروع سال تحصيلي
- برگزاري مسابقه تدوين طرح كسب و كار (Business plan) دانشجويي
- برگزاري جشنوراه دانشجويي كارآفريني
- برگزاري سمينار معرفي كارآفرينان موفق ايراني براي دانشجويان
- برگزاري كارگاههاي كار گروهي (Team work) براي دانشجويان
- تقويت سايت مركز و غني سازي محتواي آن
- انتشار گاهنامه الکترونیکی مرکز
- عرضه CD و فيلم‌هاي ترويجي مثل برنامه‌هاي سخنراني كارآفرينان و كارگاه‌هاي كارگروهي (team work) هاي در مركز
- ترويج كارآفريني براي دانشجويان ورودي
- سخنراني مسئولين يا كارشناسان مركز جهت معرفي مركز به دانشجويان ورودي
- انتشار ويژه نامه آموزشي- ترويجي كارآفريني براي دانشجويان ورودي
- شناسايي افراد مستعهد همكاري با مركز كارآفريني در دانشجويان ورودي
- انجام مطالعه سنجش قابليتهاي كارآفريني در دانشجويان ورودي
دانشجويان در حال تحصيل:
- برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي فناوري دانشجويان
- برگزاري مسابقات تدوين طرح كسب و كار
- دعوت از صاحبنظران كارآفريني، خلاقيت، نوآوري و افراد موفق در ايده‌پردازي و اجراي ايده‌هاي كارآفريني براي سخنراني به صورت سمينار، كارگاه آموزشي و يا كلاس درس
- تهيه و اجراي برنامه‌هاي آشنايي با كارآفريني، ویژه مدرسان
- دسترسي به بانك اطلاعات دانشجويي و ارسال پيام به مناسب‌هاي مهم مانند روز تولد، اعيادو... و تبليغ مفاهيم كارآفريني
- طراحي و انتشار كاتالوگ و بروشور
- توسعه Homepage مركز كارآفريني براي راهنمايي و هدايت دانشجويان و ساير مراجعين
- تشويق براي دانشجويان موفق در آموزش‌هاي كارآفريني
- برگزاري اردوهاي علمي- تفريحي براي دانشجويان رشته‌هاي مختلف كه در اين اردوها، كارگاه‌هاي آموزشي كارآفريني و بازديد از سازمان‌ها و شركت‌هاي توليدي كارآفرين به اجرا در آيد.
دانشجويان در حال فارغ‌التحصيلي:
- سنجش قابليت‌هاي كارآفريني دانشجويان در حال فارغ‌التحصيلي
- دريافت بازخورد از دانشجويان در حال فارغ‌التحصيلي در مورد عملكرد مركز كارآفريني
- شكل‌گيري تيمهاي دانشجوئي جهت گذراندن درس پروژه و كارآموزي با نگاه كارآفريني در مؤسسات فناور و دانش بنيان

مدیریت دفتر کارآفرینی مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 34 تهران
نسرین احمدی
تلفن: 44047776-021 (داخلی 110)
فکس: 44001037-021
نشانی پست الکترونیکی: ahmadi@uast34.ac.ir