طراحی و توسعه توسط ITCenter7
Skip Navigation Links
صفحه اصلی
مدیر گروه
اساتید گروه
اخبار، فعالیت ها و رویدادها
گالری تصاویر

 آمار بازدید
بازدید امروز 1.132
بازدید دیروز 2.289
بازدید کل 7.232.601
کاردانی و کارشناسی روابط عمومی و امور فرهنگی - صفحه اصلی
تعریف روابط عمومی:
روابط عمومي به معناي امروزين آن بخشي مهم و حياتي از هر سازماني است و کارکنان آن بايد به مهارت دانش هاي بسياري مجهز باشند. از همين رو روابط عمومي به عنوان يکي از دو گرايش رشته علوم ارتباطات در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کشور تدريس مي شود.

روابط عمومي به معني کنوني آن، شاخه ي مديريت نوين و بازوي ارتباطي مديريت است و آن را بخشي از اجزاء و عناصر مديريت امروزي مي دانند که بر نظريه هاي علمي، شيوه هاي کاربردي و تکنيک هاي معيني استوار است و نوشته ها و متون حرفه اي خاص خويش را دارد و فعاليتها و اقدامات آن با معيارها و ضوابط خاصي سنجيده مي شود و مقررات اخلاقي پذيرفته شده اي نيز براي تشخيص سره از ناسره، رفتارها و کارهاي روابط عمومي وضع شده است که مي بايد به آن عمل گردد.کارشناس روابط عمومي بر خلاف ذهنيت عامه مردم سعي در پنهان ساختن اخبار بد ندارد همچنين وظيفه اش در بسط اطلاعاتي که مستقيما از سطوح بالاتر سازمان مي گيرد، خلاصه نمي شود. بلکه کارشناس روابط عمومي يک مشاور است که جريان دو طرفه ارتباطي را بين شرکت و مخاطبان آن ميسر مي سازد و بر اين اعتقاد است که رمز موفقيت يک برنامه ي موثر روابط عمومي، قابليت انتقال پيام صحيح از راه صحيح، در زمان مطلوب و به فرد صحيح است. در واقع کارشناس روابط عمومي از يک سو وظيفه آگاه کردن، خبر دادن و مطلع کردن مردم از مقاصد مديريت سازمان را بر دوش دارد و از سوي ديگر مسووليت ارائه مشورتهاي کارشناسانه با مديريت موسسه در مورد طرز تفکر مردم و گروههاي مورد توجه آن حوزه و تجزيه و تحليل افکار عمومي و بررسي جامعه شناختي گرايشها و طرز تفکرهاي مردم بر عهده او مي باشد.

تعریف رشته امورفرهنگی:

با توجه به اهميت روزافزون فرهنگ و مراکز فرهنگي در جامعه کنوني اين رشته با هدف تربيت و پرورش مديران فرهنگي جهت ساماندهي و برنامه ريزي فعاليت هاي فرهنگي و... راه  اندازي شد. اين رشته يکي از دوره هاي رسمي آموزش عالي کشوراست که دانشجويان آن از ميان افراد داراي مدرک کارداني پس از موفقيت در آزمون کارشناسي ناپيوسته پذيرفته مي شوند، اين دوره طي 2 سال (حداقل 4 ترم و حداکثر 6 ترم تحصيلي)برگزار مي شود.

دانشجويان رشته مديريت امور فرهنگي در طي دوران تحصيل خود علاوهبر فرا گرفتن دروس مربوط به فرهنگ با مباحثي ديگر از قبيل مسائل اجتماعي، ارتباطي،حقوقي و ... آشنا مي شوند.بررسی ها و ارزیابی های انجام شده در محدوده منابع انسانی بخش فرهنگی اهمیت آموزش متخصصانی چون مدیران ، برنامه ریزان و کارشناسان نهادهای فرهنگی جهت احراز اینگونه مشاغل را نمایان ساخته است ، لذا اجرای دوره های کارشناسی ناپیوسته مدیریت امورفرهنگی جهت تامین نیروی انسانی کارآمد و رسیدن به وضعیت مطلوب امری ضروری است.

مشاغل قابل احراز امورفرهنگی:

مدیریت واحدهای فرهنگی

کارشناس برنامه ریزی امور فرهنگی

مدیریت واحدهای فرهنگی

کارشناس برنامه ریزی امور فرهنگی

کارشناس روابط عمومی بین الملل

کارشناس نظارت و ارزشیابی فعالیتهای فرهنگی (شامل کلیه مشاغل معلّمی ، تدریس ، تولید ادبی و هنری ، روابط عمومی ، تبلیغات ، مطبوعات و رسانه ها ، و ... و برنامه ریزی ها و مدیریت های مربوط)می باشد
فرصت هاي شغلي فارغ التحصيلان روابط عمومي نيز در حال حاضر بهتر شده است چرا که زماني کار روابط عمومي سازمانهاي دولتي مساوي با شيريني دادن در جشنها و پلاکارد زدن و عرض تسليت دادن در زمان سوگواري ها بود اما امروزه مردم انتظار بسياري از روابط عمومي سازمانها دارند و مايلند آن ها را در جريان آخرين اطلاعات و اخبار درون سازماني قرار دهند و همچنين نظرات و ديدگاههايشان را به گوش مسوولين سارمانها برسانند. کاري تخصصي که از عهده هر فردي بر نمي آيد و به همين دليل سازمانها ترجيح مي دهند که از فارغ التحصيلان روابط عمومي براي کار در اين بخش مهم و حياتي بهره ببرند. روابط عمومي فعاليتي است ممتد، مداوم و طرح‌ريزي شده كه از طريق آن، افراد و سازمان­ها مي‌كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقيقت بخشي از مديريت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر، قلب تپنده، دست اجراء، پاي پيشرفت، گوش شنوا، چشم بينا و زبان گوياي سازمان مديريت آن را ايفا مي‌كند كه زيرنظر بالاترين مقام دستگاه و سازمان انجام وظيفه نمايد. روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار، بانك اطلاعات، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلتهايي چون قانونمداري، نظم، شجاعت، ابراز عقيده، تحمل شنيدن آراي مخالفان، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه نمايد. مهارتهای علمی، احساس مسئولیت اخلاقی، آگاهی از سازمان، آگاهی از جامعه، نوآوری و خلاقیت، آشنایی با علوم اجتماعی و روزنامه نگاری و قدرت نویسندگی، گوش دادن مؤثر و همدلی و ایمان به حقانیت مخاطب از جمله ویژگیهای بارز روابط عمومی است. روابط عمومي‌ ضمن‌ اینکه با مشكلات‌ و مسايل‌ زيادي‌ روبرو بوده بهره‌گيري‌ از دانش‌ و تكنيك‌هاي‌ مؤثر اطلاع‌رساني‌ و با ‌بهره‌گيري از ابزارهاي‌ نوين‌ ارتباطي‌ از جمله‌ اينترنت‌، کارهای گرافيكي، انتشارات و ارسال ایمیل و پیام کوتاه‌، وظايف‌ بنيادي‌ و اساسي‌ خويش‌ را در زمينه‌هاي‌ گوناگون‌ ارتباطات‌ درون‌ و برون‌سازماني‌ در جهت آگاه‌ ساختن‌ سایرین نسبت‌ به‌ عملكرد سازمان‌ و تلاشها و فعاليتهاي‌ اين‌ مرکز آموزش عالی به نحو مؤثري‌ پيش‌ برده‌ است‌.